tisdag 28 april 2015

Gröna fingrar och ljuva drömmar om växthus


Vi går en härlig tid till mötes.
Det riktigt kliar i fingrarna av att få sätta igång med alla ideér som finns. Men jag inser i samma sekund att sommaren inte kommer att räcka till i år heller. Det finns inte tid till allt jag skulle vela göra.



Mitt lilla växthus behöver dock få sig ett riktigt lyft för att göra skäl för namnet lusthus.
En höststorm föll en trädgren från trädet ovanför ner och slog upp ett stort hål i taket. Det är dessutom litet och trångt.
 Jag har bläddrat i många tidningar och googlat på nätet efter bilder på hur andra gjort.
Nu har jag en skiss klar.
Det skulle bli så himla fint och mycket mer praktiskt och användbart än det som finns idag.

Har kollat runt lite och numera får man bygga upp till 25 kvm utan bygglov, så det skulle funka, måste bara få grannarnas godkännande och ett go.
 Nu skulle jag vela riva ut en del av växthuset och bygga ihop det med en ny lite större del, så det gamla blir kvar endast som ett typ burspråk på gaveln av det nya. Och lägga en stenyta utanför med en liten sittgrupp. Gärna ett blommande träd i närheten. Kanske nåt vattenblänk...... 


Jag har visserligen börjat lite smått för två år sedan och grävde bort en massa grästorvor.




Fortsatte med en liten större yta förra sommaren
Det var riktigt tung och jag såg inget ände. Tog till en traktor som hjälp till slut. Vilket gav resultat.



Jag kunde istället ägna mig åt det roliga. Planterade en häck mot grannen.
Det ska bli spännande att se hur många plantor som överlevt vintern.






Tycker det är fint med krukor av olika slag. Blandar gärna sommarblommor, kryddor och perenner.



Här kommer en drös bilder jag googlat fram som inspiration.
OBS Lånade bilder från nätet.

Njutbart!



















Inga kommentarer: