måndag 29 juni 2015

ÄNTLIGEN SEMESTER!!

Och vad gör man? Ligger på stranden? Pillar navelludd? Läser böcker?
Nix, jag började med sommarens grävningsprojekt i trädgården.
 För det är så rofyllt och avkopplande....

Jo tjena!! Eller inte!!
Jomen det är en vila för hjärnan och själen.


 Jag vill göra nåt annat av ogräsordlingen som vetter mot grannen. Det är skuggigt och lite i skymundan så det måste bli nåt som klarar skuggiga lägen. 
Jag skulle vela ha ett halvhögt plank med och nåt blommande träd i bakkant som ger lite höjd. Buskar eller perenner under. Kanske nävor av nåt slag? Få det lummigt och "ombonat"
Skapa lite rumskänsla med gröna "väggar"



Men först måste allt ogräs bort. Så här såg det ut när jag började.
Jag har nu ikväll klippt bort rotskotten av häggen som kommer upp vid rönnen. 
Sen grävde jag bort rötterna för att förhindra att den kommer igen.
 Ett styvt jobb som jag hoppas ska ge resultat. 



Här har jag påbörjat en jordbädd bakom skjulet där jag förvarar trädgårdredskap. 
Tänkte ev sätta ormbunkar mellan rönnarna, men har inte bestämt mig än.....
 Randgräset ska få vara kvar.
Tänkte hålla mig till färgskalan vitt och grönt 
eftersom jag tycker att vitt lyser upp skugga så fint.




Gräver ut all matjord kring det lilla växthuset och använder det som grund. Kommer sen att använda lite bättre jord att blanda upp med. Flyttar även jorden från de gamla pallkragarna, eftersom de skall bort. Alla kryddor får istället bo i den nya sarkofagen. 
Ska visa mera bilder allteftersom...



Här skall det grävas upp och förberedas för det nya växthuset såsmåningom. 
Men det ska jag anlita en grävare för. Alla plantor måste dock flyttas före.


Mitt gamla växthus fungerar mest som förråd just nu. 
Man kan skymta de gamla fönsterna som bara väntar på att få nytt liv i nybygget.


 To be continued.............

Inga kommentarer: