söndag 6 maj 2018

Bygga Orangeri - förra sommaren



Vi saknar en uteplats under tak och behöver ett skyddad uteplats med lite mer mys.


Gamla växthuset hade gjort sitt och behövde ett rejält lyft. Jag rev därför ut allt förra sommaren och valde att bygga nytt på dess gamla plats. Ett som bättre uppfyller de behov av uterum vi har.




Grävde ut hela ytan, la markduk och fyllde upp med bärlager, 13 ton, därefter packades allt med padda och på med 8 ton stenmjöl som packats ytterligare med padda, avvägdes och planerades omsorgsfullt ut.


Första varvet lekablock är utlagt för att få en uppfattning om hur stort allt blir.



Första varven muras upp och kollas av att allt är våg. Jag har aldrig murat förut så jag tänkte igenom allt noga, gjorde ritningar och mätte upp innan jag satte gång.
Men jag tror att det blir som jag tänkt


Arbetet fortsätter. Virke till regelverket, 120 x45



Murning pågår. Allt går hittills enligt planerna









Dagens arbetspass avslutat och cementblandaren rengjord.



...detajer av murningen


I hörnet tänker jag mig en gammal vacker järnkamin.


Vackra fönsterbågar rena från gammal färg


Bra verktyg är underskattade


Testar olika marksten. Skulle vela ha ett tegelfärgat golv.


Lite gistet och rankt. Men skall strax bli som nytt igen.


Tog isär hela spröjsen och limmade om och satte dit den igen i ramen.





Fönsterbågar skrapats rent från gammal färg.



Nytt fönsterkitt.  Skrapat. kittat om och grundolja



Gammal fönsterkarm som jag sparat när jag bytte fönster i mitt hus. De är väl värda att renoveras.
Rejäla karmar av kärnvirke men har dock sett sina bättre dagar.






Sambon hjälper till att få bort ett trilskandes fönster som fastnat.



                                                                                             Impregnerande olja


Trärent! Fint friskt virke.


Hittade ett lass plattor på annons som jag köpte.


Väl väl sin investering! 


Vackra fönsterbågar som skall få nytt liv.



Nästa fönster..


Blev lite skillnad, 


Klara att glasas och kittas om


Skrapar vidare....


Börjat med syllen av tryckat virke, 120 x 22


Bra att kunna stå ute och jobba i skydd av ett partytält under regnskurarna.

Reglat upp väggblock av 120 x 45



 De uppreglade väggblocken ställs sedan på plats på muren.












Reglat upp klart och nu väntar takstolarna på att resas.
De trärena karmarna är oljade och grundade och utgör hela ena gaveln på blivande orangeriet.


Bra verktyg. Börjar få in handlaget


T.v: Ett gäng klara fönster som bara ska målas innan de kan sättas på plats.

 T. h: Några till som väntar på att glasas om, kittas och målas. Än är det mycket jobb som återstår.
Medans vi väntar på att snön skall smälta jobbar jag vidare i garaget


 Just nu känns bygget långt borta.
Någonstans under snöhögen ligger det blivande orangeriet.

Jag bara längtar och kan knappt vänta längre....




Nu är det nära. Uppdaterat igår 2018-05-05




Inga kommentarer: