fredag 12 augusti 2016

Planering av blivande växt- och lusthus


Jag har börjat planera för mitt nya växt- och lusthus- Det gamla åttkantiga som fanns på tomten när jag köpte huset 2009 har förfallit och behöver få en rejäl ansiktslyftning. 
Det är dessutom för litet för att funka som jag önskar, så jag tänkte därför att jag skulle bygga ut det när jag ändå åtgärdar det.


Jag byggde förra året en odlingsbänk av lekablock. Jag vill att grunden på nya växthuset skall ha samma grund som odlingsådan. Tanken är att muren skall kunna magasinera värmen och att det skall bli en fin odlingsbädd för kryddväxter. Jag har redan övervintrat en fin ros från förra året i den. Funkade kanonfint!


 Slammat muren. Jag har aldrig murat eller slammat något förut och tänkte att det kunde vara bra att börja med nåt litet. Det var inte lätt att få till det, men var en utmärkt övning inför kommande projektet med grunden på växthuset sen.


Någon murare är jag inte! Det var supersvårt. All respekt för hantverket!
 Men jag är ändå rätt nöjd över resultatet.


Gamla växthuset är rätt charmigt med sin åttkantiga form och ligger fint inbäddad i växtlighet, men som sagt, för litet för att kunna användas som lusthus.


Plasttaket var dåligt och hade spruckit sönder så det rev jag bort helt.


Jag har samlat på mig gamla fönster som jag vill använda i det nya bygget.
Kommer att smälta in fint i miljön med boningshuset som är byggt 1938.

Vacker trekantfönster som kommer att sitta uppe i nock.

Börjat skrapa bort färg för att se i vilket skick fönsterbågen är i.
Fint trä som bara beöver få lite ny färg samt nytt fönsterkitt. 





Min ide var att riva ut halva gamla växthuset
och behålla resten som ett burspråk till gaveln på det nya.


Halva det gamla växthuset är rivet....

Gamla "dörren" tillverkad av ett gammalt fönster. 
Jag gillar formen och tänker att jag kan hitta en ny plats för det i nybygget. 


Dessvärre var det gamla växthuset i för dåligt skick för att kunna användas som burspråk. så jag bestämde mig för att riva ut hela och istället planera för ett helt nytt bygge.


Mycket bråte blir det och jag körde bort allt gammalt bortrivet virke. 
Det mesta var rejält angripet av röta så det gick inte att återanvända alls.


 Grävde bort gräset för att lägga nytt bärager för grunden till nybygget. 
Jag vill att nya huset skall stå stilla.
Marken består av sand, sand och sand, så jag grävde bort ca 40 cm. Det skall på nytt bärlager som packas med en padda. Jag tror att det skall räcka bra som underlag för ordentlig grund.



 Lagt markduk runt odlingslådan och nybygget. Jag tänker mig en grusyta utanför det nya växthuset. Grävde bort lite extra utanför den tänkta byggytan när vi ändå gräver. Det är enklare att redan nu föbereda för det, än att göra det senare när nya huset står på plats.
 Det är förarbetet som tar den mesta tiden, men jag vet att ju bättre förarbete man gör, 
desto bättre bli ofta slutresultatet sen. Så det är värt det!



Ett lass bärlager 0-30 kördes ut med lastbil. 13 ton närmare bestämt + 3 ton av 0-4. 









 Jag tog hjälp av en snäll granne som tryckte ut högen med traktor. 
Planerade sedan till ytan med en grusraka och spade till ett jämt lager. 



Därefter hyrde jag en 500 kilos padda för att packa ytan stenhård.


 Börjar få till ytan hyfsat.... Många varv med paddan blir det. 
Vattnar emellanåt för att få det riktigt hårt.


Tack och lov för såna här uppfinningar. 

Fortsättning följer......

Inga kommentarer: