söndag 26 februari 2017

Dax att väcka liv i bloggen


Jag har varit slö på att lägga ut nya inlägg under hösten och vintern.
Det har varit så stressigt på jobbet så jag har inte riktigt hunnit med,
utan har istället prioriterat att fixa en del här hemma. 

Men jag har inte legat på latsidan...

Åkte på en vattenskada i källaren i somras och tvingades riva ut i tvättstugan. Känns surt eftersom den nästan var klar efter sin makover. Jag rev ut den gamla diskbänken som fanns förut i tvättstugan och satte in stommarna och luckorna som blev över efter att jag bytte i köket. Investerade i en helt ny bänkskiva med underlimmade hoar. Det blev kalasfint och jag skulle precis till att kakla. Hade köpt gipsskivor som jag bar ner i källaren och kände hur jag plaskade i vatten!
Det var bara att riva ut allt och börja om! 

SURT som sagt!

Försäkringsbolaget ersätter inte, men ställde dit en byggtork som stod hela sommaren och torkade upp. Jag har inte orkat göra något mer åt det under vintern utan det har fått stå.
Jag riktade istället in mig på att göra hallen klar, eftersom jag hunnit börja med den innan jag upptäckte vattenskadan i källaren. Kan visa mera sen.... 

Men nu till hallen!


 Påbörjat slipning av golvet och skrapade fram den gamla fina tröskeln ner till källaren. Den var brunmålad med säkert 100 lager gammal krabbig färg.
Dörren ner till källaren blev plötsligt lättare att stänga.


 Plockade en drös med nubb...
Tänkte först slipa golvet och måla rutor, men tyvärr fanns inte brädgolvet kvar i själva hallen utan bara i den första lilla delen. Jag tycke det skulle bli finare med samma golv hela ytan så det var bara att tänka om. Finns ju fina plastmattor, trots att jag är lite emot de.

 
La på ny gipsskiva för att få det jämnt och kunna lägga mattan. Tog även bort alla gamla fula karmar och la igen hålet efter en gammal tröskel som jag rivit bort.  


Oumbärligt redskap för att strippa gamla plastmattan. Den satt som berget, men till slut var den väck!

 

Viktigt med paus emellanåt. För att samla kraft och få lite inspiration.
Val av tapeter i den första lilla delen där man kommer in.


Valet föll på denna goding. Perfekt i färg och form på mönstret. Me like! :)

  

Spackling.

Lejde en golvfirma för spacklingen och själva golvläggningen. 
Det var värt varenda krona och blev kalasbra!!
När jag kom hem efter jobbet var det klart. Njutbart!



Det fick bli en matta från Tarkett. Valet föll på en grå/vit ruta. Fatta vilken skillnad!

  SUPERNÖJD! 

 

Sen var det dax för infordringar av dörröppningarna. Jag har aldrig gjort sånt förr. 
"Hur svårt kan det vara" - tänkte jag och tog mig an uppdraget med liv och lust. 
Nåja, man lär sig alltid något nytt!


Vardagrummet fick fungera som upplag under tiden. Stökigt är bara förnamnet.

 
 Börjar få till det. I gamla hus är ju saker och ting som bekant, allt annat än rakt. 
Passet fick ibland stå tillbaka för ögat.


Ett till oumbärligt hjälpmedel. Billig men funkar.


 Trappan fick sig en släng med vitfärg.


Hoppas denna stoppar bättre än det förra märket. Vill ju att det skall hålla ett tag trots att det är vitt.


 Inköp från det stora varuhuset. Montering pågår :) 


Målar lite mera som omväxling... 
här en dörr till badrumsskåpet jag byggt (som sen skall glasas) och en spegelram till hallen.

 

Resultatet. Bara golvlister och dörrfoder kvar.
Fortsättning följer.....

Inga kommentarer: